lördag 17 december 2011

Det blir en tröja också!

En vecka till har gått och snart är det jul, det går så fort!

Har gjort klart flera saker den här veckan.


Den krokade väskan såg ut så här när den var färdigkrokad. Trots att det blir ganska stelt så kunde den inte stå själv. Helt färdig blev den inte förrän i går kväll när jag fick sån lust att köra den i tvättmaskin. Plockade ihop lite annat som skulle tvättas och körde den ihop med det i 50°.


Efter tovningen ser den ut så här! Den krympte ganska mycket, mer än jag trodde, och den blev ganska liten och är rätt stadig nu. Står för sig själv utan problem!


Mer garn till sjalen fick jag hem i torsdags.



Stickade klart den på kvällen då och blockade den också över natten. Det gick åt ungefär 20 gram av det nya nystanet så nu funderar jag på om jag ska lägga till någon mönsterrapport till i beskrivningen så den blir lite större ändå?


Nu för tillfället är det bara tröjan jag har på gång.


Det var länge sedan jag stickade en tröja till mig själv, vuxenstorlek. Det här går rätt fort ändå tycker jag. Har räknat om lite i beskrivningen eftersom mitt garn är lite tjockare dessutom tycker jag den ska bli lite väl lång, över 80 cm, så jag gör den några centimeter kortare.

Ska göra ärmarna något vidare och så funderar jag på urringningen. Enligt beskrivningen ska man sticka extra, förkortade varv bak, upptill efter mönstret för att få den lite högre bak. Jag vet ju att när jag stickade sådana här tröjor på 80-talet då stickade man sådana varv före mönstret så att den blev lägre i fram redan där. Undrar om inte det blir bättre!? I så fall är det dags att göra det nu. Lite spännande kommer det bli när jag kommer upp på oket, som ska vara rundstickat och mönstrat, eftersom jag antar att jag inte kommer ha rätt maskantal där. Får nog ihop det ändå på nåt sätt!




Inga kommentarer: