måndag 29 november 2010

Vantarna färdiga!

Vantarna var väldigt snabbstickade. Började i fredags eftermiddag och blev klar med dom i lördags kväll.

   

Hade funderingar på om jag skulle tova dom och eftersom dom blev lite stora så gjorde jag det. Har aldrig provat att tova stickat förut och eftersom det bara var ett par vantar och jag ville ha koll på hur mycket dom kympte så gjorde jag det för hand och inte i tvättmaskinen. Kramade dom i varmt vatten i handfatet, det var rätt intressant. Först blev dom större än då, och sladdriga, men efter ett tag kände man att dom blev fastare på nåt sätt. Man såg också att maskorna och ytan blev annorlunda.


Nu har dom legat på tork sedan lördag kväll och de är ändå inte riktigt torra. Tycker dom blev riktigt bra, känns tjocka och varma och färgerna blev fina. Det blev ett litet nystan kvar av garnet men inte mycket, det hade inte räckt till mudden.

3 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Är tillbaks! Lämnar tassavtryck! Önskar en härlig dag!

Sanne sa...

Härliga färger! Har bara tovat ett par stickade kassar i maskinen än så länge och de blev jättebra. Vantarna blir sköna att ha nu när det blivit så kallt.

Cecilia sa...

Jättefina! Jag går ju i vant-tankar...tappade min ena kamelhårsvante.
Kamelvantarna körde jag i maskinen och de blev aningens för små så jag kanske ska göra som du.