måndag 15 november 2010

Grå dag med färgklickar

Grått väder i dag, regnar och snart är all snö (25 cm) som kom förra veckan borta igen. Ganska skönt i o f s men det blir så mörkt och skitigt ute.

Här inne blommar nu amaryllisarna jag planterade för snart tre veckor sedan.


Den rosa är den som var så misshandlad då men den klarade sig bra som synes, fyra blommor utslagna och två till snart. Det kommer också en knopp till längre ned.
Den röda har också sex blommor i första knoppen och det är två knoppar till på gång. Bra utdelning tycker jag! De andra lökarna har jag inte planterat ännu men tänkte sätta ett par till den här veckan.


På stickfronten tycker jag det går lite trögt faktiskt. Det är nog så att det är så mycket jag skulle vilja sticka just nu och därför känns det som det inte händer något alls.


Tubhalsduken och sockorna är de jag stickat på de senaste dagarna och lite framåt går det väl i alla fall.


Det har också tagit mycket tid att försöka få ordning i mitt nya arbets-/hobby-/pysselrum sista veckan. Har haft garn mm i kartonger och påsar lite här och där i huset förut och de ska förstås in i rummet nu. Sedan får man ju lov att plocka i ordning där de varit förut, det blir liksom lite dominoeffekt av alltihopa.


En av garnhyllorna på plats och nästan helt fylld, längtar till jag har varp i vävstolen också. Två rejäla bord har jag också fått på plats. Växterna är en bomullsplanta och en physalis som ska övervintras och de ska få stå vid fönstret på min gamla trampsymaskin när jag fått upp den på rummet.
Målade och tapetserade gjorde vi när dottern skulle få rummet för några år sedan. Jag gillar fortfarande färgerna. Det är mest den gamla grå fåtöljen som stör lite men den ska få ett rött överkast och förhoppningsvis lite ny stoppning i armstöden så blir den bra att sitta och sticka i.

1 kommentar:

maloppa sa...

Va mycket kul du har på gång, själv har jag precis stickat klart min farmorskofta och jag lovade mig själv att inte påbörja ngt nytt förrän den var klar. Nu har jag börjat på en trekantschal i ett nytt mönster i Drops Delight i rosagröna toner, hoppas det blir fint. Är inte så avancerad i min stickteknik men lär mig så sakteliga. Va härligt att få ordning i hobbyrummet. Jag har hittils delat rum med makens dotter som bott här ibland men nu har hon flyttat hit permanent så jag ska flytta in i killarnas rum som bara används ibland. Får dock nöja mig med gröna väggar och inte så härlig färg som dina. Ha det så gott.
Maloppa