torsdag 16 februari 2012

Mer färgfunderingar!

Till slut bestämde jag mig för svart ihop med det flerfärgade garnet i tubhalsduken.


Provstickade och visade på stickcaféet på facebook, fick en massa kommentarer och det var ganska jämnt mellan färgerna. Jag var ju mest sugen på det lila när jag såg nystanen men när jag stickat så gick jag tillbaka till det svarta som jag tänkt från första början. Det lila blev lite för framträdande på nåt sätt när det blev stickat. Det var lite fylligare och dessutom syntes inte det lila i det flerfärgade garnet på samma sätt som det gjorde när nystanen låg bredvid varandra. Det vita var inte heller nåt lyckat eftersom det är vitt även i det flerfärgade, det flöt ihop för mycket. Tyckte färgerna blev lite bleka ihop med det svarta men det var ändå bäst.


När jag väl bestämt mig och hade stickat en bit visade det sig att med det maskantal jag valt hamnade färgerna på samma ställe hela tiden. Det såg inget kul ut så jag rev upp patentstickningen och minskade ett par maskor till innan jag fortsatte.


 

Med två maskor mindre förflyttades färgerna en bit för varje varv, blev mycket bättre. Stickade den ganska lång för att kunna ha den dubbel och den blev jättemjuk och skön. Mycket nöjd! Lade upp en bild på den på Online stickcaféet på fb när den var klar och att döma av reaktionen var det fler som tyckte den blev fin, fick över 60 gillamarkeringar på den bilden!


Nu håller jag på med en Maluka, en sjal.


Man stickar mönsterkanten först och det är inte särkskilt kul tyvärr, aningen tjatigt liksom. Det lila garnet fick vara med här i stället.


Samtidigt funderar jag på ett annat projekt och jag har återigen problem med färgkombinationen.


Har tänkt sticka en tröja i ett petrolfärgat garn men vill ha någon rand eller nåt i en annan färg. Frågade igen på Online stickcaféet och fick mycket kommentarer, allt från svart eller vitt till orange och knallrött. En del förslag var inte alls i min smak medan annat var bättre. Var tvungen att gå och rota lite i mina garnlager och hittade de här alternativen.


Då tyckte jag att det gröna var en läcker kombination men provstickade och så ändrade det sig igen. Stickat tycker jag det lilarosa alternativet är finare. Frågan är bara hur mycket jag behöver sticka med det flerfärgade garnet för att skiftningarna ska synas?

Hmm.... det får nog ligga till sig lite till det där, svårt att bestämma sig!


Den här veckan har jag börjat med frösådderna också! Har hittills sått ca 75 olika sorter och en sort grodde och kom upp på mindre än två dygn. Kul, men samtidigt börjar man undra om man har sått för tidigt.


3 kommentarer:

Eva S sa...

Kanske långtråkigt att sticka en sådan kant, men snyggt blir det!

StinaKajsa sa...

Testar lite... vad är det för melerat garn du har i din tubhalsduk?

Kristina sa...

Det melerade garnet är Manos Silk blend.