söndag 7 november 2010

Syfestival mm.

I går var jag till Älvsjö på Syfestivalen.
Har varit på den en gång förut, förra hösten, och det här var första gången i Älvsjö för min del. Tyvärr måste jag säga att jag blev lite besviken, tycker det var mer intressanta garner förra året. Nu var det lite för mycket kvilt, pärlor och symaskiner tyckte jag. Jag kan i o f s vara intresserad av sånt också men nu är jag mer inne på garnfrossa. Pärlor är jag förstås lite inne på också nu men tyckte det var för jobbigt att titta på där, alldeles för mycket, alldeles för smått och för mycket folk i vägen. Sånt är nästan lättare att titta på på nätet eller i en katalog.

Några garnnystan fick i alla fall följa med hem. (Syns det att jag gillar klara färger?)



Fyra nystan Drops Delight och två nystan Fame trend. De två garnsorterna har blivit lite av favoriter, fin kvalité och läckra färger.



Fyra nystan regnbågsfärgat garn som heter Delano från Cewec. Ganska mycket syntet i det men såå läckra färger så jag kunde inte låta bli att köpa det. Till sist fem nystan Red Heart Romy i två olika färger från en reakorg. Fina färger och så mjukt och skönt.

På vägen hem stannade jag till vid IKEA i Uppsala och köpte lite nya möbler till "mitt" rum. En vanlig Billyhylla som får stå utanför rummet och byta plats med den som redan stod där(!). Anledningen är att Billy tydligen inte finns i 60 cm bredd längre och det är vad som får plats i rummet där jag vill ha den. Ska bli min garnhylla :-)). Nu hade vi alltså en 60 cm bred redan och där den stod får det plats en 80 cm så det blev lite byte där. Köpte också ett ganska ordentligt arbetsbord. Har tänkt mig ett till större men den skivan var slut så det får vänta ett tag.

I dag fick jag hjälp av sonen att skruva ihop den nya och flytta den gamla hyllan. Bordet fixade jag själv. Gillar att skruva IKEA-möbler men det tar ju lite tid också och det var en del lyftande vi kunde hjälpas åt med nu.

Fick också hjälp av den andra sonen att plocka ihop lite ute vid växthuset. Själv tog jag in vattenslangarna som låg kvar ute. Inte så lätt eftersom de var fulla med is nu men jag hoppas de tinar i växthuset i morgon om solen skiner så det går att rulla ihop dom lite bättre.
Nu så, nu är det inte mycket kvar att göra ute, skönt, så skönt! Ska passa på att få klart det sista i morgon när det fortfarande ska vara bra väder, sen ska det ju snöa/regna flera dagar som det verkar.

3 kommentarer:

StickLena =KnitLena sa...

Av namnet Syfestivalen kan man nog inte räkna med att det ska vara mkt garn. Fina färger hittade du i alla fall. Finns inte en Stickfestival också?

MiA sa...

Härliga färger! Fame Trend har jag inte provat, det ser spännande ut :))

Kristina sa...

StickLena: Jag var på Syfestivalen för första gången förra hösten och det var massor med garn då, mycket mer häftiga garner än i år tyckte jag. Det får gärna vara lite blandat textilt för min del men alla dessa pärlor tycker jag inte passar riktigt där. Men visst en stickfestival vore ju ännu bättre!
MiA: Fame trend är jätthärligt garn, det tycker jag du ska prova! Finns ju i några lite mildare färger också.