tisdag 23 november 2010

Sockorna färdiga!

 

I går kom sista ledtråden till mysteriesockorna och jag stickade faktiskt klart dom i går kväll.



 

Nu på eftermiddagen har jag klippt till egna sock blockers, syns i sockorna på första bilden. Tycker det är lite överkurs att blocka sockor, dom får ju form när man använder dom, men det är bra att ha något att träd dom på när man ska fota dom.


 Köpte vanliga tabletter eller talriksunderlägg eller vad det nu heter och klippte ut dom i. Det var lite tunnt material men ganska ok. Har klippt ut så jag kan ha dom dubbla för att det ska bli stadigare.


I går eftermiddag var jag upp till huset där jag övervintrar en massa växter för att kolla dom och vattna lite.


Physalisarna, kapkrusbären, jag ställt undan verkar klara sig hur bra som helst. Det har växt skott sedan jag ställde in dom som nästan är 50 cm långa. Lite tunna och klena kanske men plantorna kommer klara sig utan problem tror jag.



Jag har två stora bord med lysrör över där jag brukar ha sådderna på våren innan de får komma ut i växthuset. Nu har jag ett av borden fullt med växter, mycket pelargoner, kaktusar och lite andra, mest krukväxter.
I ett fönster står några plectranthusar, 'Cape Angels' som behagar blomma nu. Har haft dom i flera år, de är tacksamma att ta skott utav och de växer bra men vill inte blomma på sommaren. Har faktiskt ledsnat lite på dom men några fick bli kvar ändå. Hade lite funderingar i somras om jag skulle försöka ge dom någon slags kortdagsbehandling, täcka dom med svart plast en del av dygnet, men det blev inte av. Jag antar att det är det dom behöver för att blomma. De är ju släkt med novemberljuset som ju också blommar nu när det blir mörkare.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Tack för din kommentar hos mig! Var genast tvungen att kolla om jag kunde kommentera hos dig... :-)

Fantastiskt fina sockor du gjort!
Underbart med ett "växthus".