tisdag 6 september 2011

Lite lugnare nu!

Nästan fyra månader sedan senaste inlägget!

Ja, jag har haft ganska mycket annat att göra. Stor del av sommaren blev väldigt torr och varm här. Det sägs att vi bara fick ca 25 mm regn på tre månader, fram till för ca en månad sedan. Jag hann inte göra mycket annat än att vattna hela dagarna. Kan lova att det var varmt och svettigt att gå flera timmar i växthusen och vattna varje dag, sen ville man inte göra så mycket mer där inne. Gurkan slokade nästan konstant på dagarna och det blev mycket tomater med gröna nackar pga värmen. Å andra sidan höll sig gråmöglet borta så länge det var torrt, det kom sedan när det blev lite fuktigare väder.

Nu känns det i alla fall som odlingssäsongen går mot sitt slut. Börjar bli lite lugnare nu, bara allt det tråkiga jobbet kvar snart. Jag har butiken öppen några veckor till men tror inte att det kommer så mycket kunder, mest stamkunderna som kommer och köper tomater nästan varje vecka.


I lördags var vi på Trädgårdsdagen i Enköping. Det har blivit lite av tradition att stå där och sälja, tror det var femte året i rad nu. Tycker det blev en riktigt lyckad dag i år, mycket folk, kanonväder och trevligt på alla sätt. Vi hade nog lite mindre med oss i år men resultatet blev ändå bättre än förra året men lite sämre än rekordåret för två år sedan. Det som gick bäst att sälja var det ätbara, tomater, tomatmarmelad och honung, det hade vi inte mycket med hem igen. Blommor blev det mer kvar av men visst minskade det lite.

Förra året lyckades vi komma med på bilder som användes i både program och på anmälningsblanketten i år! Bilden på anmälningsblanketten där vi står och tittar rakt in i kameran känns nästan lite komisk! Det är jag och min dotter i rött och svart vid det gröna parasollet till vänster på bilden!

Det är mycket förberedelse för sånt här och mycket kan man inte göra förrän dagen innan så när det väl är över är man helt slut! Men kul är det!


I går var jag in till Uppsala. Var på mammografi och eftersom jag skulle ända in i centrum tänkte jag att jag skulle gå till Yll o tyll också. Garnsuget börjar bli starkt igen nu när man kan släppa växterna lite!


Upptäckte att Yll o tyll finns på Facebook nu och där såg jag att de fått hem mitt favoritgarn i fredags så det passade ju bra. Manos silk blend, helt underbart garn, så otroligt mjukt och härligt att sticka av.

Den första härvan på bilden kunde jag ju inte låta bli pga färgen, läckra starka färger. Det är ett tunnt merinogarn från Araucania som heter Botany Lace, också väldigt mjukt.

Inga billiga garner något av dom men jag får väl göra något fint av dom som går att sälja dyrt!


Inga kommentarer: