onsdag 21 september 2011

Gurka och chili

När jag var klar att gå ut och jobba på förmiddagen började det regna så det blev lite innepyssel i stället.

Först gjorde jag en gurkinläggning. Recept från en kund, hoppas det blir bra, det verkar lovande!



Efter gurkan blev det lite Sambal oelek av en del av chilin jag plockade igår.


Här är skörden från i går, det blev en hel del! En sort i var kasse och sen är det några sorter till kvar i växthusen.

Tycker dom är väldigt milda i år. Sorten nere till vänster heter 'Sumher' och den skulle vara mild men den uppe till höger, 'Hot Portugal', brukar det väl vara lite mer sting i men båda smakar mest paprika tycker jag. Hackar nog ner dom, fryser in dom och använder som paprika. De andra på bilden är 'Hungarian Yellow Hot Wax', 'Cheyenne' och 'Black Hungarian', de är lite starkare.

Jag gjorde Sambal oelek av 'Hot Portugal' och 'Black Hungarian'. Har aldrig använt Sambal oelek och vet inte hur den färdigköpta är men fick ett tips och hittade ett enkelt recept. Bara att mixa ca 250g chili tillsammans med 1 tsk salt och 1 tsk socker. Sedan kan man frysa in det i isfack så man kan ta fram så många bitar man vill använda. Ganska behändigt att ha!

1 kommentar:

Caroline sa...

Vad duktig du är, gurkorna ser vansinnigt goda ut!