tisdag 17 januari 2012

Kofta!


Sockorna blev färdiga i lördags!



Stickade på lite mindre stickor för att få dom stadiga och bra. Lite smala i skaften blev dom, trånga att få på sig, men väl på så är dom perfekta. Gillar garnet också, färgen blev ännu snyggare stickad än den var i nystanet.


Så var man där igen.... vad ska man sticka nu?
Bestämde mig för att börja på koftan som jag funderat på ett tag. Provstickade, var tveksam om garnet skulle räcka, provade att göra ränder.


Bestämde mig för ränder för att dryga ut garnet lite men var ändå tveksam om det skulle räcka. Stickade slut på ett nystan och kom fram till att det inte skulle räcka så jag rev upp allt igen.
Tänkte först att jag skulle beställa mer garn från Tiinas garn där jag köpt det men kollade den sidan och det fanns inget rött, det fanns inget Isoveli alls! Mailade och frågade om hon skulle få hem, men rött var inte med i vår/sommarkollektionen så det skulle hon inte få hem. Tyckte inte det var nåt kul att fortsätta då och kanske få sitta och vänta på garn hur länge som helst.


Nu har jag börjat på en kofta i ett annat garn i stället.


Det heter Alaska och jag har för mig att jag köpte det på rea hos Garntjänst för.... jaa, 15 år sedan är det säkert! Det har hela tiden varit en blivande kofta i mina tankar, hoppas det blir det också i fortsättningen. Är faktiskt lite tveksam om det ska räcka också. Jag har 16 nystan (800g), det borde väl räcka? Till den svarta tröjan gick det år 12,5 nystan + knappt 2 nystan mönsterfärg, också i ganska tjockt garn. Då borde väl 16 nystan räcka till den här, vill inte ha den riktigt så stor som tröjan blev heller.
Nej, nu kör jag på och hoppas att det går bra!

Jag har haft lite funderingar på hur jag ska göra knapphålen. På 80-talet när jag senast stickade som mest blev det en del koftor och därmed knapphål och jag drar mig lite för att göra dom som jag gjorde då.
Då gjorde jag alltid så att jag maskade av 2-3 maskor på ett varv och lade upp nya med halvslag på nästa varv. När koftan var klar satt jag och sydde med garnet runt varje knapphål och det är särskilt det jag inte känner för nu.
Har läst i en del beskrivningar på nätet och nu finns det ju andra tekniker, t ex att sticka ihop två maskor och göra ett omslag så att det blir ett hål. Har provstickat lite och kommit fram till att det verkar bli rätt bra knapphål. Har provat med knappar och de blir tillräckligt stora, inte för stora och de verkar rätt stadiga runt kanterna, inte sladdriga på nåt sätt.
Det där med att sy runt.... för mig är det väl så att det inte känns riktigt färdigt om det inte är gjort men inte i nån beskrivning jag läst har det stått något om att man ska göra nåt med knapphålen efter de är stickade. Jag tänker alltså prova att låta bli jag också!

Inga kommentarer: