torsdag 13 januari 2011

Frön....

Den rosaaktiga tubhalsduken blev klar i tisdags kväll.




Det är lite svårt att få dom lagom vida i förhållande till längden tycker jag. De andra blev lite för vida och känns korta på så den här gjorde jag smalare men lika lång och då känns den nästan för lång i stället men det blir nog bra. Den lila i förra inlägget passar nog bättre längre fram i vår när det är lite varmare, använde den här om dagen och då tyckte jag det var för öppet och kallt om halsen.

Nu har jag börjat på en till Annis sjal. 


Det är samma garn och färg som den första, M&K Fame trend. Tycker garnet är så läckert men att den sjalen blev lite för liten så nu ändrar jag lite i beskrivningen. Jag har lagt till 4 mönsterrapporter och tänker sticka mönstret två gånger så det blir en bredare bård. Dessutom tänker jag ändra lite i slätstickningen där man gör vändningar mitt i varven, inte öka på maskorna lika fort, så att den slätstickade delen blir lite högre.

Har kvar av garnet från den första sjalen men som ni ser på bilden är det inte riktigt samma färg på det nya nystanet. Det där mörkaste blålila är inte riktigt lika mörkt i det nya men jag börjar med det jag har kvar och hoppas det ska se bra ut med lite starkare färg på spetsbården. Slutet på det gamla nystanet och början på det nya är precis samma mellanlila nyans så skarven kommer nog inte att synas alls hoppas jag.


I går kväll gjorde jag faktiskt årets första fröbeställning! Känns riktigt bra! Förra året vid den här tiden var jag inte det minsta sugen på att studera frökataloger och planera odlingarna inför våren och sommaren men i år känns det lite mer lockande.

Första beställningen gick till Odla.nu, blomfröer. Det är ju inte så väldigt stort utbud dom erbjuder så det tar inte så lång tid att bestämma vad man ska ha där. Värre blir det när man ska beställa från Impecta, mycket att gå igenom där, tur att man kan spara kundkorgen i deras webbutik. Kikade också lite hos Jennys frön & sån't i går kväll, blir nog en beställning där också i år, mycket kul tomater och chili har hon t ex.

Inga kommentarer: