tisdag 19 april 2011

Varg?

Det är myycket nu.... inte lätt att hinna med allt!

Såna här långa vintrar gör det inte lätt att planera sitt jobb. Folk har inte en tanke på sin trädgård förrän det blir riktig vår verkar det som. Sedan när det händer kommer alla jobb på en gång och då dessutom när jag har massor med plantor att skola om och växter att sköta själv. Beskärningen av fruktträd skulle ju kunna klaras av betydligt tidigare än i april.... men, men, man får göra det bästa av situationen och försöka hinna så mycket det går.

Har jobbat borta två dagar nu, och det blir i morgon också, men sedan måste det bli några dagar hemma hos frösådderna. Påsken hjälper ju till lite där i alla fall. Tittar förstås till sådderna varje dag och jag tycker de växer extra fort när man inte riktigt har tid med dom, konstigt! Det blir massor att skola om i påsk!

Men.... det är ju härligt att få jobba ute, klippa i buskar och träd, rensa ogräs osv, när vädret är som det är just nu. Underbart!


Vid halvsex tiden i kväll var jag ute en stund i min egen trädgård, passade på att klippa ned en del gamla perenner medan jag väntade på att maten skulle bli klar. När jag höll på där var det en räv som skrek en bit bort. Tyckte det lät lite konstigt, de brukar inte skrika på ljusa dagen och den höll på en stund, så jag kollade lite åt hållet det kom ifrån. Såg något som lunkade på vallen men det var en bit bort så jag såg inte vad det var. Nej, det var inget rådjur, en hund kanske eller var det en varg? Tanken for förbi! Efter en liten stund kom räven springande precis utanför trädgården och den verkade lite rädd, sprang ganska fort förbi.

Sambon var och matade fåren när det här hände och när han kom hem började han prata om det också. Han hade också sett djuret som sprang en bit bort och var rädd att det var en varg, inget man vill ha i närheten när man har får. Han hade sett var djuret försvann in i skogen och när vi ätit åkte vi åt det hållet och skulle gå ner och kolla om det fanns några spår. När vi klivit ur bilen och gått en liten bit ner mot vallen så säger sambon, "titta där, vad är det där, är det en varg". När jag väl får syn på det han ser så har det hunnit iväg en bit och vi ser det rakt bakifrån så det var lite otydligt, men vi kom i alla fall fram till att det var ett lodjur innan det försvann i skogen. Man såg särskilt den korta svansen med tydlig svart ände. Kändes lite lugnare när vi konstaterat det, lodjuren har vi ju sett spår av förut och vet att de finns runt oss i skogen och de har aldrig gjort våra får något. Hade inte en tanke på lo när jag såg det först, när räven skrek, men det var väl för att man så sällan ser dom.

Inga kommentarer: